2017-12-03

Nyomtatott- vagy ekönyv, ez itt a kérdés


Igen, ez az a téma, ami mostanra már brutálisan elcsépelt, de azért leírom én is a véleményemet, mert az utóbbi időben nagyon sok gondolat fogalmazódott meg bennem ezügyben. Alapvetően rendes, azaz nyomtatott könyv párti vagyok, de nagyon néha mégis előveszem a Kindle-t, mert ha számomra nagyon sok is a hátránya, azért akad előnye is.

Például én imádom az új könyv illatát, és ez egy olyan dolog, amivel semmi nem versenyezhet. Imádom megfogni, megtapogatni, átlapozni, beleolvasni a könyvbe, szeretem letenni magam elé, szeretem fogni, miközben olvasok; és szeretem azt a nyugalmat, hogy Budapest legócskább részein sem kell attól tartanom, hogy bárki félreérti, és esetleg atrocitás érhet a könyvem értéke miatt.



Az ekönyvolvasó előnyei

Talán abban tudnám meghatározni a legnagyobb előnyét, hogy könnyű olvasni, és nem mellesleg bármelyik táskába kényelmesen belefér, kis helyet és súlyt foglalva; ha nekitámasztom mondjuk a felhúzott lábamnak, akkor az oldalak nem kelnek külön életre, én meg közben példának okáért nyugodtan rághatom a körmöm szorongásomban, mert nem kell fogni a könyvet akár szellőben sem. Nem elhanyagolható tény, hogy azonnal beszerezhetőek bizonyos könyvek, otthonról sem kell az embernek kitennie a lábát, és a futárra/postásra sem kell várni napokat. Egyetemistaként pedig külön öröm, hogy olyan jegyzeteket is lehet biztonságosan olvasni, amik nyomtatva egyáltalán nem beszerezhetőek, és a szemem sem kezd el jojózni vagy fájni az eink miatt.

Az ekönyvolvasó hátrányai

Tulajdonképpen minden, ami egy rendes könyvnek az előnye, pluszban az érintőképernyős kütyüket nem mindegy, hogy hol fogod meg, mert így "ellapozódik"; sötétben és direkt irányított fénnyel tükröződik (az én készülékemben nincs beépített fény), és sokszor a fejezetek sem különülnek el rendesen (nyilván utóbbi sok dologtól függ). A kedvenc részem pedig az akkumulátor: most komolyan, annyira szürreális, hogy emiatt ne tudj esetlegesen olvasni... Ó, és még valami: nekem van egy olyan félelmem, hogy rosszabb városrészekben azt hihetik, hogy mondjuk egy Kindle helyett egy iPad van a kezemben, vagy bármi más "értékes", ezért pedig ne adj' isten atrocitás érhet.


A nyomtatott könyv előnyei

Az illata; a formája; az érzés, hogy fogsz egy fizikai könyvet, és azt olvasod; soha nem merül le, mindig ott lesz, és bármikor, bármennyi idő után újra belelapozhatsz, újraolvashatod; bármikor elkezdheted fotózni, és nem ugyan olyan "kindlifotót" kapsz majd, hanem különböző borítókat. Maga a tudat, hogy te most egy normális könyvet olvasol. Az pedig valószínűleg az én bolondériám, hogy szerintem nagyon menő dolog olvasni, szóval akár a metrón, akár utazás után, amikor még nem tetted el a könyvet, és ott van a kezedben, azt mindenki láthatja, hogy az ott egy könyv, és te olvasó ember vagy, és ez tök jó dolog.

A nyomtatott könyv hátrányai

Sokszor nem kényelmes cipelni (gondoljunk csak Stephen King Az c. regényének legújabb kiadására), sokszor nem kényelmes olvasni, mert vagy túl vékony, vagy túl vastag, ellapozódik, mindig becsukódna, stb.; sajnos könnyen rongálódik: elég egy figyelmetlen mozzanat, és máris ott virít rajta a kávé- vagy rúzsfolt, vagy esetleg a tollakból kifolyt tinta. Viszont egy kis odafigyeléssel ezek megelőzhetőek, és számomra az előnyei elnyomják szinte az összes hátrányt. Pontosan ezért van az is, hogy minden kiadótól nyomtatott könyvet kérek, és egyáltalán nem probléma, hogy így van, aki sokkal hamarabb olvas egy adott sztorit, ha ő épp pdf-ben kapja meg a megjelenés előtt.


Szerencsére mindkét típus hasznos, és vannak előnyei; kiegészítik egymást. Örülök, hogy egy ilyen csodálatos korban élek, amikor ennyi lehetőség rendelkezésemre áll.


2 megjegyzés:

  1. Szia.

    Amiket hártánynak írtál a papírnál nekem nagyobb súllyal érvényesül, mint az új könyv szaga. De a legfontosabb kettő nekem az e-könyv mellett a helytakarékosság kis lakás esetén (plusz mindíg nálam van a könyvtáram), valamiért :) az e-könyveket sokkal gyorsabban olvasom, így egy hét alatt 5-6 rendes könyvet elolvasok. Papírból max. 2.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megszokás kérdése is szerintem az olvasási sebesség, bár mondjuk ilyesmit én még nem tapasztaltam :)

      Törlés

Egyetértesz? Vagy hiányérzeted van a bejegyzéssel kapcsolatban? Írd meg! Minden megjegyzésnek örülök, mindig kíváncsi vagyok, hogy ti mit gondoltok :)